Kijkje in de koelkast

Vandaag was het weer zover: tijd om de koelkast een schoonmaakbeurtje te geven. Pfff… ik geef toe: er is leuker werk, maar het was nodig dus dan helpt alleen een ding: lekker muziekje op en niet lullen maar doen!

Dus vol moed haal ik alles uit de koelkast. En aangezien ik toch al bezig ben gooi ik ook maar meteen alles wat over datum is weg. Ook het restje Griekse yoghurt dat al een mooi groen mossig korstje heeft gekregen…*schaam, schaam* Daarna pak ik een sopje van afwasmiddel en soda en maak eerst alle losse onderdelen schoon voordat ik ook nog met een doekje langs de deur, wanden, rekken en rubbers ga. Tot slot nog een keer afnemen met schoon water en nadrogen met een schone theedoek. Schoon!

Rest mij alleen nog alles weer terug op zijn plek te plaatsen.
Maar wat moet waar?

In de bovenste la is de relatieve luchtvochtigheid ca. 55%. Ideaal om reeds bereide gerechten, gerookte vleeswaren en kaas te bewaren. Let erop dat de voedingsmiddelen goed afgedekt zijn zodat deze niet uitdrogen.

In het middelste vakje horen zuivelproducten zoals melk, slagroom en yoghurt.

Op de onderste glasplaat is de temperatuur altijd het koudst (koude lucht zinkt naar beneden). Voedingsmiddelen die gemakkelijk bederven zoals vlees, vis en vleeswaren horen hier thuis.

In de groentelades ligt de temperatuur zo’n 2-3 graden hoger en is de luchtvochtigheid is 95%. Hier hoef je niets te verpakken maar leg je de spullen er los in.

De deur is de warmste zone, vooral bovenin. Perfect om eieren, boter en jam te bewaren. Voedingsmiddelen die niet snel bederven dus.

En nu: lekker genieten van het feit dat je koelkast schoon en opgeruimd is!

Geef een reactie

